jueves, 1 de octubre de 2009

Resumen

RESUMEN:

Cuando se habla de situaciones violentas dentro del aula escolar se limitan solo a los robos, las peleas o los destrozos de materiales e instalaciones del centro educativo. Sin embargo, las situaciones de violencia abarcan otro tipo de contextualización o hechos que no siempre se hacen explícitos o de los que no se habla. Esto sucede con el bullying término ingles utilizado para denominar la intimidación o el maltrato entre iguales. Esta investigación de tipo cuantitativa pretende reflexionar sobre el problema del maltrato entre iguales o fenómeno bullying e identificar las manifestaciones de este fenomeno detectadas tanto por docentes como por los estudiantes de una institucion educativa publica de la ciudad de sincelejo, los niveles de intimidación y los tipos de maltrato (verbales, psicologicos y fisicos) por medio de la aplicación del cuestionario sobre intimidación y maltrato entre iguales (ORTEGA, R., MORA-MERCHÁN, J.A. y MORA, J. 1995), que se presentan dentro del aula escolar y como a través de la convivencia escolar y el desarrollo de programas de intervención, se puede intentar prevenirlo.

SUMMARY:

When one speaks about violent situations inside the school classroom they limit themselves only to the thefts, you them fight or the destructions of materials and facilities of the educational center. Nevertheless, the situations of violence include another type of contextualización or facts that not always become explicit or about which one does not speak. This happens with the bullying English term(end) used to name the intimidation or the mistreatment between(among) be equal. This quantitative investigation(research) of type tries to think about the problem of the mistreatment between(among) equal or phenomenon bullying and to identify the manifestations of this phenomenon detected so much by teachers as by the students of an educational institution publishes of the city of sincelejo, the levels of intimidation and the types of mistreatment (Verbal, psychological and physical) by means of the application of the questionnaire on intimidation and mistreatment between(among) be equal (IMPERIAL SAND GROUSE, R., MORA-MERCHÁN, J.A. and DEFAULT, J. 1995), that appear inside the school classroom and as(like) across the school living together and the development of programs of intervention, it is possible to try to anticipate(prepare) it.

PALABRAS CLAVES:

Bullying, Intimidación, Victimas, Aula escolar.

KEY WORDS:

Bullying, intimidation, Victims, school classroom.

1 comentario: